سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزار راه نرفته

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ورزش های متفاوت برای سنین مختلف

    نظر

اگر بچه ها را عادت دهید به اندازه کافی ورزش کنند و تحرک داشته باشند، به طور حتم از بروز مشکلات متعددی پیشگیری کرده اید؛ مشکلاتی مانند چاقی، اضافه وزن و اختلالات اسکلتی و عضلانی، اما متأسفانه، همه بچه ها ورزش را دوست ندارند و خیلی ها ترجیح می دهند به جای ورزش و بازی، مقابل تلویزیون و رایانه بنشینند و با آن سرگرم شوند. در حالی که پدر و مادر با انتخاب ورزش های مناسب می توانند به فرزندشان کمک کرده و او را تشویق کنند تا هر چه بیشتر فعالیت داشته باشد.
پس اگر شما هم می خواهید سلامت فرزندتان را تامین کنید و از آینده اش مطمئن شوید، باید ورزش ها و فعالیت های متناسب با سن کودک را شناخته و براساس علایق و نظر او یکی را انتخاب کنید. زمانی که شما هم متوجه سلیقه فرزندتان شدید، خوب است با توجه به وضع جسمانی، سن و قوای ذهنی او عمل کرده و او را به انجام ورزشی خاص تشویق کنید.

2 تا 5 ساله ها

کودکانی که تازه راه رفتن را یاد گرفته اند یا آنهایی که در سنین پیش از دبستان هستند، بخوبی می توانند مهارت ها و حرکت های ساده را انجام دهند، اما یادتان باشد آنها هنوز برای انجام ورزش های حرفه ای و مواردی که به برنامه یا قانون خاصی نیاز دارد، خیلی کوچک هستند. برای همین در این سن، بهترین فعالیت ها به بازی هایی مربوط می شود که برنامه و ساختار و قانون خاصی هم ندارد.
دویدن، پریدن، بازی کردن با یک توپ سبک، استفاده از دوچرخه یا سه چرخه و بازی در آب که البته حتماً باید زیر نظر فردی بزرگسال باشد، از جمله بهترین فعالیت ها برای بچه های خردسال دو تا پنج سال به حساب می آید.

ورزش های متفاوت برای سنین مختلف

 6 تا 7 ساله ها

وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند، تمرکز و توجه شان هم بیشتر شده و هماهنگی بهتری پیدا می کنند. همچنین، در این سنین می توانند قواعد بازی را درک کرده و در کارهای گروهی شرکت کنند. پس در این سنین می توانید بازی هایی که قانون دارد مانند فوتبال، شنا، ژیمناستیک، تنیس، دو و ورزش های رزمی را به آنها آموزش دهید تا براساس علاقه شان یکی را انتخاب کرده و ادامه دهند.

 8 سال به بالا

وقتی کودک به حدود هشت سالگی می رسد، تقریبا می تواند اغلب ورزش ها را انجام دهد؛ البته فراموش نکنید حتما باید با استفاده از تجهیزات مناسب مشغول ورزش شود تا صدمه ای نبیند. همچنین، نظارت بزرگسالان و آموزش دقیق ورزش ها هم مورد مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.
چنانچه فرزندتان هیچ ورزشی را دوست ندارد، ناامید نشوید؛ در این شرایط می توانید از فعالیت های جسمی و بازی های سرگرم کننده کمک بگیرید. به عنوان مثال، پیاده روی یا دوچرخه سواری همراه با سایر اعضای خانواده می تواند به افزایش فعالیت کودک کمک کند. همچنین، کودک می تواند زمان بیشتری را با دوستان هم سن و سالش بگذارند و با آنها بازی کند؛ بازی هایی مانند پریدن از روی طناب یا پرتاب توپ داخل سبد، نه تنها ساعاتی خوش برای فرزند شما فراهم می کند، بلکه موجب تحرک و فعالیت بیشتر او هم می شود.
منبع: روزنامه جام جم